|
|
Moje kompozycje
|
|
Większość kompozycji powstała na przełomie 1986 i 1987 roku przy użyciu komputera Commodore 64. Ponieważ komputer ten miał tylko trzy generatory dźwięku, utwory były skomponowane tylko na trzy głosy i nie więcej niż trzy instrumenty. Potem wielokrotnie przerabiałem te kompozycje za pomocą coraz doskonalszych narzędzi umożliwiających tworzenie i odtwarzanie muzyki na wiele instrumentów i przy użyciu wielogłosowych akordów. W 2014 roku jeszcze raz opracowałem te utwory za pomocą programu do edycji i tworzenia muzyki "Music Creator 6" i zapisałem je w postaci plików "MP3". W sumie stworzyłem osiem kompozycji, z których sześć tu przedstawiam. Jedna z tych kompozycji została napisana w dwóch wersjach, więc w sumie na liście jest siedem pozycji. Sześć pierwszych utworów wykonał komputer, a tylko ostatnią kompozycję zagrałem „na żywo”, na instrumencie Yamaha PSR – S670. |
|
Kompozycja nr 2 Kompozycja nr 2 powstała pod koniec roku 1986 pod wpływem mojego wielkiego zainteresowania rytmami nieparzystymi. Jest to być może nawet jakaś forma sprzeciwu wobec tego, co się obecnie dzieje w muzyce, a zwłaszcza muzyce rozrywkowej, gdzie rytm na trzy czwarte jest dość egzotyczną rzadkością. Walce, uwielbiane w epoce J. Straussa, a także mazurki, polonezy tak bardzo cenione w czasach Chopina, dziś są prawie nieobecne, natomiast dominują rytmy parzyste, wywodzące się jazzu, rocka i tym podobnych stylów i przejęte później przez większość odmian tzw. "muzyki młodzieżowej". Ponadto brak zmian dynamiki i tempa (tak charakterystyczny w muzyce dawnej) sprawia, że współczesna muzyka rozrywkowa wydaje się być niejednokrotnie monotonną i jednostajną "łupanką". A mnie tak bardzo brakowało pięknych walców. |
|
Kompozycja nr 3 Utwór ten powstał wkrótce po świętach, na początku 1987 roku i być może dlatego ma on pewne cechy kolędy. Został niewątpliwie zainspirowany przez słuchanie polskich i zagranicznych utworów związanych z Bożym Narodzeniem. |
|
Kompozycja nr 4 Muzyka powstała w 1987 roku, ale szczegółów jej tworzenia nie pamiętam. |
|
Kompozycja nr 5 Ta kompozycja powstała również w 1987 roku, wkrótce po obejrzeniu filmu "Żądło" z Robertem Redfordem w roli głównej. Prezentowana tam muzyka Scotta Joplina jest podobna w stylu i na pewno miała na mnie wpływ. Na początku napisałem ten utwór przy użyciu Commodore 64 jako ragtime, wyłącznie na fortepian. Potem, już na PC, dodałem kilka innych instrumentów. |
|
Kompozycja nr 7 Ta kompozycja powstała w 1995 roku pod wpływem snu. Śniła mi się pewna powtarzająca się melodia i przeżywałem ją w tym śnie dość intensywnie. Postrzegałem wówczas tę melodię jako coś niezwykle pięknego. Po przebudzeniu stwierdziłem, że nie jest ona tak zachwycająca jak wydawało mi się we śnie, jednak uruchomiłem komputer i zapisałem zapamiętaną linię melodyczną. Później wykorzystałem swoje zapiski do stworzenia dwóch wersji utworu: klasycznej, fortepianowej i bardziej rozrywkowej, z wykorzystaniem wielu instrumentów. |
|
Kompozycja nr 7 – wersja na fortepian. |
|
Kompozycja nr 7 – wersja na wiele instrumentów. |
|
Tango Ten krótki utwór zarejestrowałem w 2019 roku „na żywo”, podczas gry z auto-akompaniamentem na instrumencie Yamaha PSR-S670. |
|
Moje wykonania |
|
Biorąc po uwagę fakt, że przez ponad pół wieku ani razu nie dotknąłem klawiatury fortepianowej i dopiero od niedawna usiłuję przypomnieć sobie jak się gra na klawiszach, moje wykonania zarejestrowane „na żywo” za pomocą instrumentu Yamaha PSR-S670 przynajmniej do pewnego stopnia są, jak mniemam, amatorszczyzną pełną różnych drobnych potknięć i niedoskonałości, wynikającą z braku wprawy i niedostatku ćwiczeń. Tylko cztery przedstawione tu dzieła muzyczne:„Prząśniczka” Stanisława Moniuszki i „Summer time” George'a Gershwina oraz oraz utwory opracowane i zaaranżowane przeze mnie znacznie później (2023): „Polonez A-Dur” i „Mazurek a-moll” Fryderyka Chopina, przedstawiają sobą nieco wyższy poziom, ponieważ wykonywał je pod moje dyktando komputer, który nie musi niczego ćwiczyć i nie ma problemów z techniką gry na instrumentach.
|
|
Stanisław Moniuszko, Prząśniczka, pieśń w wersji instrumentalnej wykonana komputerowo za pomocą programu Music Creator 6. |
|
George Gershwin, Summer time, pieśń w wersji instrumentalnej z opery Porgy and Bess, wykonana komputerowo za pomocą programu Music Creator 6. |
|
Fryderyk Chopin, Polonez A-Dur, op. 40 nr 1, wykonany komputerowo za pomocą programu Music Creator 6. |
|
Fryderyk Chopin, Mazurek a-moll, op. 68 nr 2, wykonany komputerowo za pomocą programu Music Creator 6. |
|
Ludwig van Beethoven, Menuet nr 2, G-dur – utwór wykonany na instrumencie Yamaha i zarejestrowany „na żywo”. |
|
Johannes Bhrams, Walc op. 39 nr 15, wykonanie skrócone i uproszczone, zarejestrowane „na żywo” podczas gry na instrumencie Yamaha. |
|
Fryderyk Chopin, Preludium A-dur, op. 28 nr 7 – utwór wykonany na instrumencie Yamaha i zarejestrowany „na żywo”. |
|
Fryderyk Chopin, Preludium e-moll, op. 28 nr 4 – utwór wykonany na instrumencie Yamaha i zarejestrowany „na żywo”. |
|
Fryderyk Chopin, Preludium c-moll, op. 28 nr 20 – utwór wykonany na instrumencie Yamaha i zarejestrowany „na żywo”. |
|
Carlos Gardel, Por una cabeza, tango z filmu Scent of a woman – wykonane na instrumencie Yamaha w wersji z auto-akompaniamentem i zarejestrowane „na żywo”. |
|
Wojciech Kilar, polonez z filmu Pan Tadeusz – wykonany na instrumencie Yamaha w wersji z auto-akompaniamentem i zarejestrowany „na żywo”. |
|
Anton Rubinstein, Melodia, wykonanie skrócone i uproszczone, zarejestrowane „na żywo” podczas gry na instrumencie Yamaha. |
|
Robert Schumann, O obcych krajach i ludziach – utwór wykonany na instrumencie Yamaha i zarejestrowany „na żywo”. |
|
Robert Schumann, Marzenie – utwór wykonany na instrumencie Yamaha i zarejestrowany „na żywo”. |
|
Ilja Aleksiejewicz Szatrow, Na wzgórzach Mandżurii – utwór wykonany na instrumencie Yamaha w wersji z auto-akompaniamentem i zarejestrowany „na żywo”. |
|
Dymitr Szostakowicz, Drugi walc – utwór wykonany na instrumencie Yamaha w wersji z auto-akompaniamentem i zarejestrowany „na żywo”. |